Er zijn veel voordelen verbonden aan werken in een callcenter in Barcelona.
De enige echte vereiste is vlot Nederlandstalig te zijn, of natuurlijk eender welke andere Europese taal zoals Duits, Frans, Italiaans of Engels spreken. Het is ook van belang dat je vlot met computers overweg kan.
Je bent nog maar net afgestudeerd? Je hebt rechten, boekhouden of architectuur gestudeerd? Waarom niet verhuizen naar Barcelona?
Je kan nog niet direct een baan vinden in het vakgebied waarvoor je gestudeerd hebt. Althans toch niet in het buitenland.
Je hebt na je studie eigenlijk geen zin om al direct aan de slag te gaan voor wat je gestudeerd hebt.
Je wil eerst een jaartje in het buitenland wonen? Waarom dan geen callcenter werk in Barcelona.
Je ontmoet mensen die net zoals jij zin hebben in een nieuwe uitdaging, de atmosfeer in de callcenters in Barcelona is heel luchtig. Je bent echt wel bezig met je baan en het is belangrijk dat je het goed doet.
Maar er is natuurlijk ook tijd voor ontspanning. Veel van je collega’s zijn net zoals jij nog maar net verhuisd naar Barcelona en spreken nog geen Spaans.
Na werk kan je samen dingen gaan doen, de stad verkennen, drankje doen.
Je leert snel nieuwe mensen kennen, hetgeen toch een plus is als je nieuw bent in de stad.
Je hebt de mogelijkheid om mensen echt te helpen en dat geeft ook voldoening. Soms heb je natuurlijk een interactie met een klant waarbij je niets goed kan doen.
Wat je ook voorstelt als oplossing het is niet goed voor deze klant. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, sommige klanten kan je heel snel blij maken door te luisteren en het probleem op te lossen.
Dit geeft je voldoening, je hebt immers iemand geholpen.
Als je in een callcenter in Barcelona aan de slag gaat waar technische ondersteuning word gegeven is het meestal zo dat je wat oudere mensen aan de lijn zal hebben.
Zelf heb ik een tijdlang technische ondersteuning gegeven voor printers. Er zijn veel callcenters in Barcelona waar technische ondersteuning wordt gegeven.
Het zijn vooral oudere mensen die je opbellen omdat ze niet begrijpen hoe hun printer werkt, je bent hier niet de wereld aan het verbeteren door mensen te ‘helpen’. Het gaat hier zeker niet om super noodzakelijke dingen.
De personen die je opbellen hebben een nieuw toestel aangekocht of veelal gekregen en ze weten niet hoe het werkt. We kregen veel mensen aan de lijn die hulp nodig hadden met het printen van een Ipad.
Draadloos printen? Hoe moet dat? Dan moet je stap voor stap uitleggen hoe de klant zijn nieuw aangekochte draadloze printer kan gebruiken.
Als je een beetje technisch aangelegd bent is het eigenlijk niet heel moeilijk om een printer te verbinden met een draadloos netwerk en dan ervoor te zorgen dat je kan printen vanaf een tablet zoals een Ipad.
Maar als je al op leeftijd bent en niet bent opgegroeid met deze technologie is het echt niet vanzelfsprekend. We kregen veel mensen van 60+ en 70+ aan de lijn die dan voor kerst een draadloze printer hadden ontvangen.
Je hebt een beetje geduld nodig om deze doelgroep uit te leggen hoe ze hun nieuw aangekochte technologie kunnen gebruiken, maar eens het lukt zijn ze heel dankbaar.
Al wat oudere mensen zijn meestal niet super goed met technologie, maar eens je ze geholpen hebt en ze zijn er in geslaagd om via jouw hulp gebruik te maken van hun draadloze printer zijn ze super tevreden en zullen ze je uitgebreid danken.
Dat geeft dan weer een soort van voldoening, deze doelgroep is graag nog zelfstandig, en wenst eigenlijk niet om hulp te vragen uit hun omgeving. Ze doen het dan liever zelf door te bellen naar de klantendienst.
Het zijn niet enkel klagende klanten die je aan de lijn zal hebbben. Het type van klant waarmee je te maken zal hebben hangt ook fel af van het product dat je ondersteunt.
Veel van de klanten zullen nooit contact hebben met de klantendienst. Het is dus zeker niet zo dat je een goed beeld zal hebben van het type klant dat gebruik maakt van de diensten of producten van het bedrijf dat je ondersteunt.
Je zal enkel een interactie hebben met de klanten die wel nood hebben aan ondersteuning.
Door callcenter werk te doen krijg je de kans om te wonen en werken in Spanje. Werken in het buitenland is een droom die veel mensen hebben. Voor hulp met verhuizen naar Barcelona mag je ons altijd een e-mail sturen.
Er zijn natuurlijk ook altijd doorgroeimogelijkheden bij het callcenter zelf. Er zijn veel verschillende jobs in een callcenter. Niet iedereen zal interacties hebben met de klanten.
Het kan interessant zijn om te starten in een callcenter in Barcelona en dan door te groeien naar een andere functie, die mogelijkheid bestaat er altijd.
Heb jij nood aan een nieuwe uitdaging? Zin om te werken in een callcenter in Barcelona?